Статпад (заснований від глаголу to stat pad), або статпадінг, — порушення, що полягає у нечесному покращенні тих чи інших чисельних показників, найчастіше — у збільшенні кількості балів досягнень. В широкому сенсі — будь-яка діяльність, при здійсненні якої поліпшення чисельних показників ставиться вище всіх інших цілей.

Користувач, що займається статпадом, іменується статпадером (англ. stat padder).

Назва[ред. | ред. код]

У англійському спортивному жаргоні stat padding (укр. набування статистики) називають дії, що направлені на покращення власної статистики всупереч їх можливій шкоді або непотрібності для команди.

Термін також вживається у ґеймерскому сленгу, де позначає заробляння балів або внутрішньої валюти нечесним (неігровим) шляхом.

Опис[ред. | ред. код]

Навмисний полісохранізм, один із проявів статпада

Статпад є одним найчастіших випадків злоякісного счітіта: хворий, невиправдано загострює увагу на певних чисельних показниках, перетворює їх збільшення в основну або навіть єдину мету діяльності, навмисне ігноруючи заради її досягнення всі вторинні фактори.

Класичний статпад (т. зв. значкоманія) направлений на заробляння значків, однак зустрічаються і більш екзотичні форми: прагнення підвищити кількість редагувань, створених статей (своїх або в цілому на проєкті), повідомлень у обговореннях або, наприклад, рівень ККД.

Крім етичної сторони питання (нечесний обгін за показниками конструктивних користувачів, марна діяльність), у важких формах статпад призводить до погіршення якості контенту, засмічення історії статей і сторінки нових редагувань — такий різновид близький або повністю тотожний вандалізму.

Методи[ред. | ред. код]

Набування значків[ред. | ред. код]

Дрібні редагування[ред. | ред. код]

Велика кількість дрібних редагувань дозволяє повільно, але вірно поповнювати лічильник редагувань і отримувати значки. Спочатку це нешкідливо як для статпадера, адже і для вікі, але чим більше буде дрібних змін, тим більше шансів отримати блокування.

Plus.png Переваги:

  • Майже завжди можна скористатися цим методом.
  • Можна набивати редагування під слушним приводом (розставляння пробілів, виправлення помилок, вікіфікація розмітки, yoфікація тощо)[1].

Minus.png Недоліки:

  • Доведеться витратити час для досягнення ефекту.
  • У великих кількостях забиває журнали.
  • При великої кількості редагувань легко отримати блокування.

Даремні записи в блозі[ред. | ред. код]

За створення запису в блозі миттєво присуджується значок. Статпадери-новачки звичайно створюють блог з даремним текстом, за що нариваються на бан або попередження, а їх блог вилучається. Однак найбільш професійні користувачі можуть написати у блозі щось умовно корисне (наприклад, пропозицію з покращення вікі або невеликий туторіал з чогось за тематикою вікі).

Plus.png Переваги:

  • Меттєва нагорода.
  • Якщо зробити за розумом, можна уникнути блокування.

Minus.png Недоліки:

  • Разовий ефект.
  • Деякі досвідчені користувачі на вікі, де підключені досягнення, обізнані про даний прийом, і при недостатньому опрацюванні блогу легко розкусять порушника.

Даремні коментарі до блогів[ред. | ред. код]

За 3 і 10 коментарів до різних блогів дають значки. Якщо вікі велика, то знайти і прокоментувати десяток блогів не складе трудності, при цьому не викликаючи підозр. А ось на маленьких вікі це важче, нерідко може знадобитися писати зовсім безглузді коментарі.

Plus.png Переваги:

  • Легко і без наслідків здійснюється на великих вікі.
  • Досить швидке отримання значків.

Minus.png Недоліки:

  • Дуже складно здійснюється на маленьких вікі.

Даремні повідомлення на стіні[ред. | ред. код]

За повідомлення на стіні обговорення користувача дається значок. Найлегший спосіб отримати його — відповісти на автоматичне вітальне повідомлення. Якщо ж воно не прийшло, прийдеться написати комусь на стіну (наприклад, викликати його у чат).

Plus.png Переваги:

  • Миттєва нагорода.
  • Можна не викликати підозр, якщо створити усе за розумом.

Minus.png Недоліки:

  • Разовий ефект.
  • Може знадобитися час на повертання, якщо на вікі немає автовітань та часу;
  • Деякі досвідчені користувачі на вікі, де підключені досягнення, обізнані про даний прийом, і при недостатньому опрацюванні повідомлення легко розкусять порушника.

Вибивання «Щасливого редагування»[ред. | ред. код]

Значок за щасливе редагування дає відразу 100 балів, але по-чесному отримати його непросто. Однак можна підлаштувати вдачу за допомогою простої математики. Є декілька варіантів дій:

  1. Перший варіант — просто вирахувати статистику, як часто випадає даний значок на певній вікі. Це досить утомливо і неточно.
  2. Другий варіант — здійснити будь-яке редагування в загальному просторі і почати скасовувати її. У віконці опису буде написано: «Скасування редагування №ХХ, користувача Ім’яКористувач». Три останні цифра числа ХХ треба відняти від 1000 — стільки редагувань залишилось до отримання значка, вам потрібно тільки потрапити своїм редагуванням в кратне тисячі число.
  3. Третій варіант аналогічний другому, але замість скасування редагування використовується url-адреса останньої зміни. Для цього знайдіть будь-яке зроблену зміну, натисніть клавішу «показати зміни на цій сторінці» і подивіться на url. Наприкінці буде 2 числа — звернути увагу потрібно на перше. Далі розрахунок ведеться так само, як і в другому випадку.

Plus.png Переваги:

  • Миттєва нагорода.
  • У малих кількостях нешкідливо для вікі.
  • У малих кількостях складно отримати блокування.

Minus.png Недоліки:

  • Необхідні розрахунки.
  • При багаторазовому повторенні можуть виникнути підозри.
  • Потрібно постійно бути напоготові, щоб не пропустити необхідне редагування.

Навмисний полісохранізм[ред. | ред. код]

Полісохранізмом іменується манера створювати або доповнювати статті поступово, у кілька редагувань. Якщо довести полісохранізм до абсолюту, усілякий раз вставляючи великий текст за пропозиціями або фразам, швидкість отримання значків підвищиться.

Plus.png Переваги:

  • У помірних кількостях не викликає підозр (до певного моменту).
  • Шкода від забивання нових редагувань компенсується поліпшенням контенту.
  • У випадку появи підозр легко виправдатися особистої звичкою або слабким Інтернетом.

Minus.png Недоліки:

  • Вимагає проведення серйозної праці (не подходить метапедистам).
  • У великих кількостях легко виявляється.

Інше[ред. | ред. код]

Для некласичного статпаду складно складати єдину класифікацію методів, оскільки у даному випадку вони сильно варіюються в залежності від кінцевої мети. В загальному використовуються безліч дрібних/даремних редагувань, масове залишення повідомлень і навмисний полісохранізм.

Боротьба[ред. | ред. код]

Не завжди легко визначити, чи дійсно здійснені якоюсь особою дії варто розцінювати як статпад: вони можуть виявитися невдалою спробою допомогти, умисним заподіянням шкоди без счітіт-складовою (вандалізмом, флудом, спамом тощо) або симптомом сторонньою хворобою (наприклад, надмірна активність в області додання перенаправлень — прояв редиректоманії). Ситуація ускладнюється тим, що статпадер навіть в разі розкриття часом намагається знайти виправдання і відмовляється зізнатися.

Хоча м’який статпад не підпадає під категорію глобальних порушень, автохтонні порядки певної вікі часто передбачають санкції по відношенню до всіх статпадерів. Блокування при цьому не вважається єдиним дієвим методом лікування: зафіксовані випадки, коли хтось не втратив здатність до конструктиву, счітітнікам допомагали неагресивні попередження, якістьтерапія, що виражається в прищепленні хворому любові до екзопедичного внеску (істиного вікі-голізму), або метапедична ізоляція від основного простору. При виникненні значкоманскої епідемії на вікі адміністратори мають право запросити у співробітників повне відключення досягнень.

Примітки[ред. | ред. код]

  1. У вузькому сенсі коректні і відчутно корисні дрібні редагування не можуть бути класифіковані як статпад. Однак поняття відчутною корисності вельми суб'єктивно.