FANDOM

Образа — умисне приниження честі і переваги людини, найчастіше виражене в некультурній мові.

Образи дуже часто зустрічається і на вікі-проєктах.

Опис Редагувати

У реальному житті образи можна здійснювати не тільки в усній і письменній формі, але і у формах різних жестів. Зважаючи на відсутність живого спілкування, на Фандомі образи можна помітити лише у письменній формі, в загальному в темах на форумі, чатах, блогах, коментарях та стінах обговорення. Писемні образи можуть публікуватися як безпосередньо, «в обличчя», так і у спілкуванні з іншими користувачами. Найчастіше зустрічаються образливі картинки або інші завантажені файли, а також образливі статті.

Як правило, саме образи часто породжують конфлікт, а тому вони часто застосовуються вандалами з метою тролінгу користувачів. У конфліктах образи часто бувають взаємними. Умовами використання ображати або принижувати користувачів строго заборонено, рівно як і на більшості вікі-проєктів за межами Фандому:

Aquote1 <…> Беручи Угоду, Ви погоджуєтесь не використовувати Фандом будь-яким чином, які суперечать Керівним принципам Фандому, вказаним тут. Крім перерахованого вище, Ви погоджуєтесь не використовувати Фандом, щоб:
  • ображати, турбувати, погрожувати, залякувати інших користувачів Фандому або видавати себе за іншого користувача Фандому. <…>

Aquote2

В реальному житті образи вважаються кримінальним порушенням і можуть каратися штрафом, на вікі-проєктах зазвичай використовуються попередження або навіть локальні блокування. Саме по собі образи, якщо воно одноразове, не є тяжким порушенням, але іноді і його може бути достатньо для отримання блокування, особливо якщо образ було багато, або ж вони сполучалися ще з якимись провокативними діями — наприклад, флудом, розпалюванням конфліктів, тролінгом, вандалізмом. Якщо образи у адресу якогось користувача тривають на інших вікі, блокування може стати глобальним. Такі образи можуть здійснювати не тільки у адресу користувача, але і будь-якого об'єкту чи вікі-проєкту. Подібне також не вітається на Фандомі.

Причини Редагувати

Існують три загальні принципи, за якими один користувач може образити іншого (на справі, однак, причини можуть бути й іншими, у даній статті згадані лише загальні):

  • Особиста неприязнь до іншого користувача, можуть виникнути:
    • за особистими причинами, що не пов’язані з Фандомом (наприклад, якщо користувачі знайомі в реальному житті);
    • через суперечки або конфлікти на Фандомі;
    • через розбіжностей у думках на ті чи інші питання (наприклад, образи користувачів, що підтримують певні вікі-ідеології або ідеології у реальному житті);
    • через раси, національності, рідної мови, місця проживання, віку або релігії ображеного користувача.
  • Невдоволення певними діями ображеного, до них можуть ставитися:
    • порушення ображеного (наприклад, вандалізм), в тому випадку ними можуть бути образи (у такому випадку почнеться конфлікт, і образи стануть взаємними);
    • низькоякісні редагування або статті ображеного;
    • деякі неправильні дії з його боку або дії, які здалися ображеному неправильними;
    • якщо ображений — адміністратор, ними можуть бути адміністративними діями, наприклад видалення статей, видання блокувань, зняття статусів.
  • Тролінг, бажання просто познущатися над будь-яким незнайомим користувачем.

Якщо мова йде про образу цілого вікі-проєкту або іншої вікі-спільноти, причини цьому в цілому приблизно такі ж – це може бути або особисті образи ображеного на користувачів вікі-проєкту, або невдоволення певними діями його адміністраторів і/або користувачів, або просто тролінг.

Різновиди Редагувати

Існує безліч різних видів образ на вікі-проєктах. Усіх їх можна умовно поділити на дві типи:

  • Прямі образи – образи, які безпосередньо принижують користувача, тобто вони містять в собі нецензурну/вульгарну лексику або цензурні, але усі рівно неприємні або образливі слова (часом обидві компоненти можуть комбінуватися).
  • Непрямі образи – найприхованіші приниження, які виражені неяскраво, без непристойних слів, але все одно боляче вдаряє по ображеному. До них може відноситися надмірно груба і/або необґрунтована критика, звинувачення у певних діях, наклеп та інше.

Що робити, якщо мене образили Редагувати

На жаль, образи нерідкі на проєктах, тому потрібно бути до них готовим. Якщо вас десь облаяли, спробуйте наслідувати декільком порадам:

  • По-перше, спробуйте вияснити у того, хто вас образив, що послугувало цьому причиною. Іноді може бути так, що користувач образив іншого не спеціально. З’ясуйте якомога спокійніше, кричати ні на кого не треба;
  • Якщо користувач проігнорував ваше повідомлення і продовжив писати у вашу адресу образи, повідомте про це адміністратора. В жодному випадку не треба переходити на відповідні лайки, оскільки у цьому випадку винуватими опинитеся і ви. Усі повідомляйте стримано, також надайте посилання на образи.
  • Якщо, наприклад, адміністратори неактивні на вікі або їх зовсім немає, зверніться до помічників, детально розповів про ситуацію. Якщо при цьому ображений ваш корисутвач ще й вандалить або спамить, то можливо треба звернутися до SOAP.

Україснький мовний портал Редагувати

Український мовний портал є малочисельним, тим не менше, мали місце випадки, коли користувачі оцінювали нападки опонентів як образи, внаслідок конфлікту сторони отримували блокування на незначний термін з боку помічників Фандому.