Недостаб01.png

Недостаб (також стаб, заготовка[1][2], від англ. stub — огризок) — дуже коротка, недописана стаття.

Термінологія[ред. | ред. код]

Існує два трактування поняття «недостаб». Згідно з першою (властивою радикальним об’єдністам), як недостаб може бути класифікована будь-яка стаття, розмір якої не досягає якоїсь умовної риси, яка відділяє «нормальну» статтю, від тієї, що потребує уваги. Інше («розділістське») трактування пропонує розрізняти власне недостаби (заготівлі) і короткі статті, які містять усю необхідну інформацію, але не можуть бути збільшені в силу об’єктивної вузькості теми. В рамках внутрішньої термінології Вікі про вікі перевага віддається другому трактуванню.

Опис[ред. | ред. код]

Фактично недостаб — це стаття, що складається з кількох речень або слів. Якщо просто незавершена стаття містить хоча б абзац корисного тексту та відрізняється недоліком картинок або шаблонів, то недостаб обмежується лише коротким визначенням описуваного в статті об’єкта (втім, межа між недостабом та просто незавершеною статею часто дуже маленька, і виявити її досить складно; часто ці терміни використовуються як синоніми). Іноді недостаби і зовсім не мають тексту, складаючись із однієї назви, перетворюючись, по суті, в порожні заготовки. При цьому недостаб необов’язково мусить бути погано оформлений: в ньому може бути присутній інфобокс і навіть картинки, але кількість тексту завжди мінімальне.

Особливим видом недостабів є статті, що складаються з однієї або кількох картинок і/чи таблиць, які, по суті, також несуть в собі мінімальну інформацію (але не слід плутати такі статті з спеціальними статтями-галереями або статтями-таблицами, які зустрічаються на деяких вікі — у таких статтях багато тексту зазвичай і не передбачається).

Цілі створення[ред. | ред. код]

В більшості випадків недостаби створюються одним користувачем в рамках набування редагувань або списку створених статей. Однак, іноді створення недостабів проводять узгоджено усі користувачі вікі-проєкту з метою досягнення рубежу в певну кількість статей. Буває і так, що недостаби клепають для імітації бурхливої діяльності як одного користувача, так і усієї спільноти. Насамкінець, недостаб може з’явитися через лінь його автора, що вирішив, що «і так зійде», або незабаром збирався довести його до вигляду нормальної статті, але забув про цей намір.

Стабозаливання[ред. | ред. код]

Стабозаливання — поняття, що відбулося від того ж «stub», що і «недостаб», і позначає масове створення недостабів або незавершених статей на певному вікі-проєкті за відносно короткий проміжок часу. Проводиться зазвичай для різкого збільшення кількості статей.

Відношення користувачів[ред. | ред. код]

Одні користувачі підтримують створення недостабів, наприклад, для збільшення кількості статей. Інші так чи інакше проти їх створення з огляду на їх беззмістовність або з інших причин. На різних вікі підтримується різна політика відносно допустимості недостабів. На деяких великих проєктах їх намагаються уникати та вилучати при першій ж появі, або доповнювати за можливості. Проте, зустрічаються і радикально-інклюзіоністські вікі-проєкти, де публікація статей-заготовок вважаються нормальною або навіть заохочується.

Крім властивого всім дрібним редагуванням забивання сторінки вікі-діяльності, недостаби можуть підірвати репутацію як їх автора, так і вікі-проєкту, на якому вони знаходяться. Випадковий відвідувач, що потрапив на статтю-недостаб та очікував прочитати необхідну йому інформацію, натикається лише на пару пропозицій, що описують достатньо відомі речі, і у підсумку виявляється разочарований. Побачивши, що від даного вікі-проєкту не отримати користі, він відходить та більше не повертається, і, імовірніше, туди не повернеться.

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Іноді «недостаб» (по своїй суті, встановлений плеоназм) розглядається як емоційно пофарбована версія слова «стаб», що позначає особливо коротку або зовсім порожню статтю. У зв’язку з цим вживаються також терміни «мікронедостаб», «нанонедостаб» та інше.
  2. Зустрічаються і більш екзотичні назви, наприклад «скелет» або «болванка».