FANDOM

АктивністьНегатив

Графік негативного розвитку. Проєкт постійно падає, лише зрідка переживаючи короткі вікі-підйоми

Негативний розвиток вікі — один з п’яти типів розвитку вікі, що характеризується регресом проєкту та постійними падіннями у всіх показниках.

Опис Редагувати

Негативний розвиток в загальному характерний для вікі-проєктів, що знаходяться на стадії вікістагнації. Проєкт з негативним розвитком, на перший погляд, виглядає життєздатним та проявленням якоїсь активності, але з кожним місяцем вона тільки понижається, і вікі постійно впадає у стан вікірецесії. У негативному розвитку на проєкті не буває великих вікіпідйомів; іноді можуть траплятися дрібні, але вони завжди швидко закінчуються, і після них проєкт повертається на поточні позиції або навіть спускаються нижче. Зате дуже часто відбувається великі падіння.

Загальні признаки негативного розвитку такі:

  • Активність постійно низька і постійно стає все нижче;
  • Кількість статей в місяць (або інший певний довгий період) регулярно понижається, у деякі місяці нових статей можуть не з’являтися зовсім;
  • Позиції в WAM постійно падають, через деякий час вони можуть й зовсім зникнути;
  • Аудиторія проєкту низька й тільки зменшується, але не підвищується (або це відбувається рідко);
  • Кількість користувачів, які іноді здійснюють редагування, з тих або інших причин постійно зменшується.

Період негативного розвитку на вікі може бути й дуже швидким, так і дуже довгим — іноді проєкт може «чинити опір» впадіння у вікірецесію по багато місяців або набагато довше. Коли вікі-сайт нарешті доходить до крайньої точки (вікірецесії), його розвиток звичайно стає стабільним (точніше, стабільно низьким), або жодного розвитку взагалі не відбувається, і проєкт на багато років залишається на одному місці, перебуваючи в абсолютній рецесії взагалі без редагувань користувачів. Іноді негативний розвиток може закінчитися ще до цього — у такому випадку звичайно слідує нетривалий період позитивного розвитку, після чого проєкт знову повертається у звичайну форму, але таке відбувається не часто.

Не варто плутати позитивний розвиток з ситуацією, коли вікі-проєкт протягом довгого часу повністю неактивний та покинутий — в такому випадку ми маємо справу зі стабільністю, а не з різкими падіннями. Також потрібно провести межу між негативним та стрибкоподібним розвитком — у другому випадку різкі падіння також можливі, але за ними обов’язково повинні слідувати вікіпідйоми, що нехарактерно для негативного розвитку.

Причини негативного розвитку Редагувати

Причини негативного розвитку в цілому повністю збігаються з причинами, з яких проєкт може впасти у вікістагнацію або вікірецесію. Частіше всього це відбувається з вікі середнього розміру, які вже здобули певну спільноту та певний рівень активності, але усе це ще занадто крихке і може швидко зникнути при певних обставинах. Тим не менш, іноді негативний розвиток відбувається і на великих вікі.

Загальні причини вікірегресу наступні:

  • Відхід великої кількості користувачів. Якщо проєкт втрачає загальну частку регулярно активних користувачів, його активність падає, а ті користувачі, які залишаються, відчувають себе безсилими і поступово слідом за іншими покидають проєкт. Відходи можуть відбуватися з різних причин, в тому числі через великі конфлікти.
  • Втрата зацікавленості де тематиці вікі. Якщо тема проєкту з якихось причин перстає бути актуальною (наприклад, закінчується фільм або гра), звичайно починається масовий відхід читачів та активних редакторів. Частіше всього, якщо проєкт до того часу вже досяг певного успіху, він впаде в неактивність не відразу, а буде погіршувати свій стан поступово.
  • Досягнення «стелі». Це означає, що за тематикою вікі написати вже немає чого — все вже написано іншими активними авторами. Так само як і у випадку з втратою зацікавленості до тематики, «стеля» у деяких випадках приводить до постійного відходу користувачів з проєкту.