Ручна маріонетка — символ ляльководства

Ляльководство (рідше твінководство) — видавання власного додаткового акаунту, тобто віртуала (твінка, ляльки[1]), за обліковий запис неіснуючої (вигаданої) персони або (у випадку самозванства) за обліковий запис в дійсності не володіючої акаунтом персони[2].

Не заборонено умовами використання Фандому, однак може розцінюватися як локальне порушення.

Причини[ред. | ред. код]

Цілі використання віртуалів можуть бути різними, але в більшості вони направлені або на заподіяння шкоди проєкту (якомусь користувачу), або на отримання деякох особистях вигоди. Найбільш поширені мети:

  • Обхід встановлений на основний акаунт блокування, навіть якщо глобальний (в останньому випадку потрапляє пыд глобальне порушення).
  • Здійснення порушень (вандалізму, спаму, флуду, тролінгу і так далі) без заподіяння шкоди репутації основного акаунту.
  • Віртуал-метапапет: імітація підтримки власної думки (наприклад, щоб закріпити позицію за певним питанням, яку ляльковод висказав з-під основного акаунту, він зможе створити віртуалів, які можуть висловитися в його підтримку).
  • Накрутка голосів в різних голосуваннях (наприклад, на конкурсах, на голосування за назначенням на певні статуси).
  • Віртуал-батискаф: внесення конструктивного внеску під виглядом нової особи (часто пов'язане з поганою репутацією основного акаунту). Частковий випадок — таємне повернення на проєкт після імітації відходу основного акаунту.
  • Стеження або спостереження за поведінкою певних користувачів, частіше всього у чаті. Такий метод може використовуватися і в щодо благородних метах — для відлову порушників, але може і в корисливих — для збору компромату з метою помститися або познущатися над користувачем, для виявлення секретної інформації користувачів проєктів-конкурентів і так далі.
  • Витончена форма тролінгу або підрівництва: лялька домагається певного статусу (необов’язково, хоча можливо і технічного) у спільноті, після чого сам розкривається.

Віртуали можуть створюватися на різні терміни: існують як віртуали-одноденки, навіть і ті, які використовуються досить довго або навіть постійно. Дуже довго приховані ляльки іменуються елітними віртуалами.

Методи[ред. | ред. код]

Принцип ляльководства досить просте: через відсутність обмежень на створення акаунтів з одного пристрою користувач просто реєструє ще один обліковий запис. Потрібно усього лише: підібрати нікнейм, придумати пароль та зареєструвати нову електронну пошту. Складнощі можуть виникнути тільки у тому випадку, якщо на IP накладене блокування: тоді порушнику необхідні знання спеціальних методів обходу.

Після створення віртуала внесення внеску продвожується (конкретні дії залежать від кінцевої мети), а несамостійність ляльки ретельно приховується.

Насправді лише дійсно хитрим та обережним лялькам, хто вміє мало залучати до себе уваги і гарно брехати при необхідності, вдається напротязі продовжувального періоду залишати свої додаткові акаунти в таємниці. У більшості випадків брехня розкривається (можливо щиросердне зізнання) або, хоча б, з'являються підозри. Причина в основному в дуже поганому маскуванні. Простой приклад: якщо псевдоновачок з'является в чаті відразу після бану флудера, у інших очкувано виникають сумніви. Те ж відбувається, коли він, досі ніколи не робив редагування, раптом розгорнуто висказується у голосуванні або обговоренні для досвідчених користувачів.

Інша поширена помилка полягає у самокопіюванні: схожі захоплення, погляди, аватари, профайли, стиль внеску, звички — усе це відразу кидається у очі тим, хто вже був знайомий з ляльководом раніше. Причому важлива золота середина: спроби створити повну противположність себе з яскраво вираженим відторгненням свїх принципів та звичок (дзеркальне відображення) також приречені на провал.

Боротьба[ред. | ред. код]

Проблематика боротьби з ляльководством зводиться до того, що покрання можливо тільки за фактом виявлення віртуала, яке залежить не тільки від пильності користувачів, але й від уміння порушника маскуватися. Хоча на деяких вікі вважається прийнятним блокуванням на основі голих припущень, або так названого утиного тесту (пошуку розбіжностей), для офіційного визнання тотожності двух акаунтів потрібні докази, а саме:

  1. Щиросердне визнання лялька (щоб уникнути провокацій рекомендуеться також дочекатися відповідного зізнання від ляльки[3]).
  2. Якщо пункт вище не виконується — перевірка IP, яка робиться помічниками/співробітниками Фандому, як правило по за їхньому ініціативі (рідко за запитом, якщо він добре аргументований) і виключено для виявлення тотожності порушників. Іншими словами: якщо ляльковод нічого не порушив ні під основним, ні під додатковим акаунтом, перевірки не проводяться.

Оскільки використання декількох акаунтів не заборонено умовами використання, глобальне блокування за це просто так не видається. Тим не менш бан може бути виданий, якщо ляльководство використовується як засіб здійснення описаних в УВ порушень або вандалізму.

Цікаві факти[ред. | ред. код]

Емблема ляльководства

  • В 2009 році на зовнівікійному проєкті Вікіреальність[4] була придумана спеціальна «наука» про віртуалів — ляльководство[5]. Група користувачів створила власний автономний проєкт для дослідження віртуалів, техніки створення та приховання таких, однак особливих успіхів не було — все обмежувалось декількома статтями про загальні терміни та відомих (за межами Фандому) ляльок.

Примітки[ред. | ред. код]

  1. Зустрічаються і більш екзотичні назви: мульт, паппет, сокпапет, маріонетка, клон, мурзілка та ін.
  2. Іноді термін «ляльководство» трактується як створення додаткового акаунту в будь-яких цілях, у тому числі для тестування, бота, розподілу внеску, «про запас» та всіх інших випадків, що не потрапляють під визначення шкідливої діяльності. Для чіткого розмежування понять на Вікі про вікі таке трактування не використовується.
  3. Випадки, коли два користувачі навмисно видають себе за ляльку і ляльковода, практично не зустрічаються.
  4. Присвячений Інтернету, в тому числі вікі-проєктам.
  5. Автономний проєкт «Ляльководство» на Вікіреальності