FANDOM

Конфлікт — гостра суперечлива ситуація, під час якої дві або більше протиборчі сторони намагаються довести один одному свою правоту в певному питанні.

Конфлікти між користувачами часто зустрічаються і на вікі-проєктах.

Опис Редагувати

Конфлікти на вікі-проєктах грають серйозну роль у житті будь-якого вікі-спільноти. Вікі-конфлікти можуть проходити за різними сценаріями і мати різні причини; зустрічаються як дрібні розбіжності з участю великої кількості користувачів, так і дуже великі скандали. Часті великі конфлікти можуть підірвати вікі-спільноту, призвести до неузгодженості дій редакторів і зниження ефективності роботи проєкту.

Звичайно конфлікт проходить у якійсь певній частині вікі-проєкту (наприклад, в чаті, на форумі, в статтях — якщо це війна редагувань) і швидко підходить до кінця, не затягуючись на довгий час. Утім, великі суперечки можуть бути зосереджені на всій вікі; в таких випадках вони можуть тривати по декілька днів або навіть місяців. Особливу групу конфліктів складають міжвікійні розбіжності — ситуації, коли дві або більше вікі мають серйозні проблеми у взаєминах; вони виникають досить рідко, але при виникненні може привести до цілої «війни» між кількома вікі.

Причини Редагувати

Причини виникнення конфліктів можуть бути найрізноманітнішими, найбільш поширені з них такі:

  • Особиста неприязнь користувачів один до одного;
  • Агресивна поведінка однієї зі сторін конфлікту за відношенням до іншої (образи, погрози тощо; у відповідь звичайно слідують відповідні образи від другої сторони);
  • Розбіжності відносно тих чи інших питань із вікі або зі статей;
  • Непорозуміння між користувачами з різних питань;
  • Суперечки на сторонні (не пов’язані з вікі) теми;
  • Невдоволення одного боку діями іншої (наприклад, якщо звичайні користувачі вважають адміністратора диктатором, або навпаки, адміністратор висловлює різке невдоволення з приводу дій користувача з низькоякісним внеском), іноді може бути взаємним).

Поведінка під час конфліктів Редагувати

Поведінка користувачів під час конфліктів не має якогось універсального зовнішнього вигляду, але воно завжди характеризується надмірною агресивністю, невластивої під час спокійного спілкування користувачів. Різні користувачі конфлікту можуть діяти по-різному, ступінь агресивності їх дій часто залежить від масштабності самого конфлікту.

Типові дії користувачів при конфліктах такі:

  • Суперечки, агресивні спроби нав’язати опонентам свою точку зору — іноді за допомогою серйозних аргументів (періодично все одно перетворюються в образи чи переходи на особистості), іноді шляхом досить слабких і повторюваних доводів;
  • Постійні звинувачення, критика на адресу суперників по конфлікту;
  • Погрози, образи, часто нецензурні (можуть бути як взаємними, так і ні);
  • Переслідування, спроби заважати будь-яким діям опонентів на вікі;
  • Тролінг, глузування на адресу протилежної сторони конфлікту;
  • Війни редагувань (зазвичай викликані розбіжностями з приводу конкретної статті і є скоріше причинами конфлікту, але іноді війна редагувань може початися і за мірою розвитку суперечки — у таких випадках вона звичайно носить мстивий характер);
  • Умисне написання образ на адресу своїх противників щодо конфлікту у власних профайлах, у спільноті з нейтральними користувачами (в особливо важких випадках — створення образливих статей);
  • Акти вандалізму, спаму, флуду в профайлах або статтях опонентів;
  • Скарги на протилежну сторону конфлікту адміністраторам (або, якщо у конфлікті беруть участь адміністратори, помічникам/співробітникам Фандому);
  • Якщо одна зі сторін (або навіть обидві сторони, якщо мова йде про вілворінг) — адміністрація, можливі блокування, зняття статусів, нагород (в особливо важких випадках — акти адміністративного або навіть бюрократичного вандалізму).

Різновиди Редагувати

Дрібні конфлікти Редагувати

Дрібні конфлікти можуть виникнути практично в будь-якій, навіть згуртованій вікі-спільноті. Вони, як правило, викликані незначними розбіжностями, що стосуються якихось питань із статей або інших тем. Наприклад, дрібними конфліктами є більшість війн редагувань з приводу дизайну або змісту певної сторінки, суперечки з тематики вікі (наприклад, на деяких вікі періодично виникають конфлікти, що пов’язані з правильними назвами персонажів, якщо ті мають декілька варіантів написання) або ж і зовсім на інші теми. Іноді дрібний конфлікт також виникає на ґрунті невдоволення одного користувача діями іншого.

Звичайно в таких конфліктах беруть участь мало людей (часто їх може бути зовсім двоє), і в загальному їх суперечка складається виключно з аргументів і контраргументів, взаємних образ та/або звинувачень, локалізуючись у якійсь певній точці вікі (наприклад, в одній темі на форумі). Маленькі розбіжності характеризуються низькою тривалістю, звичайно вони тривають усього лише кілька годин або навіть менше години. Втім, іноді тривалість такого конфлікту може бути і трохи довше, якщо його користувачі конфліктують не постійно, а перериваючись з певних причин.

Звичайні конфлікти Редагувати

Стандартний конфлікт середнього розміру може тривати від декількох днів до тижня. На відміну від дрібного конфлікту, його причини часто більш серйозні і стосуються дійсно складних і спірних питань; в цілому, звичайний конфлікт може виникнути з тих самих причин, що і дрібний, але в такому випадку ці причини повинні мати велике значення для вікі. Складність конфліктної ситуації часто тягне за собою і збільшення кількості користувачів конфлікту. Деякі нейтральні користувачі, що помічають тривалу протягом декількох днів суперечку, мимоволі звертають на неї увагу і приєднуються до однієї зі сторін конфлікту, що тільки посилює його гостроту.

При конфлікті середнього розміру користувачі також загалом використовують образи та звинувачення, але більш серйозні, ніж при дрібних розбіжностях. Іноді крім образ можуть використовуватися і більш складні методи ведення боротьби — наприклад, переслідування або навіть акти вандалізму або погрози. Утім, ця боротьба ніколи не виявляється надмірно тривалою — загалом, завдяки грамотній роботі адміністраторів, що вміють усувати конфлікти, або з тієї причини, що самі сторони конфлікту не налаштовані на довгу війну, і рано чи пізно їм або набридає, або вони миряться чи доходять до консенсусу. Якщо спільнота проєкту недостатньо згуртована, і адміністратори нездатні припинити довгу суперечку, конфлікт може перерости у великий.

Великі конфлікти Редагувати

На відміну від двох інших видів, великі конфлікти найбільш небезпечні для розвитку вікі, оскільки можуть повністю підірвати його. Це викликано насамперед тим, що в них беруть участь усі або велика частина користувачів вікі. Крім того, великі конфлікти можуть тривати кілька тижнів, місяців або, у особливо важких випадках, навіть довше; проте, іноді великим можна назвати і менш тривалий конфлікт, якщо він був дуже масовим і призвів до певних змін у житті всієї вікі. Гостра ситуація розділяє користувачів вікі на дві, а іноді навіть на більше великих груп, кожна з яких дотримується певних точок зору і не збирається погоджуватися з іншими групами. Причини великого конфлікту звичайно дуже серйозні і можуть бути викликані відразу кількома епізодами, які не влаштовують одну зі сторін.

Під час великого конфлікту користувачі рідко лаються на одну і ту ж тему; часто вони, бажаючи пред’явити суперникові нові претензії, довівши тим самим його некомпетентність, починають шукати нові приводи «зачепити» його. З цієї причини великий конфлікт дуже важко вирішити, адже користувачі встигають посваритися настільки, що швидке примирення стає неможливим. Крім того, деякі користувачі вдаються до більш агресивних методів боротьби — вандальних атак, тролінгу, скаргам помічникам Фандому, написанням образливих статей один про одного. Якщо дії користувачів перетворюються у порушення, вони можуть потрапити під блокування, в тому числі глобальне. Утім, навіть після блокування великої кількості порушників конфлікт іноді може не припинитися, а просто перерости на іншу вікі. Іноді, навіть після повної ліквідації значного протиріччя на вікі, між деякими його користувачами періодично можуть ще протягом довгого часу відбуватися дрібні суперечки та зіткнення.

Одним з найбільш поширених видів великих конфліктів є революція — ситуація, коли певна група користувачів висловлює своє невдоволення щодо дій одного або кількох адміністраторів, уважаючи їх диктаторами. Революції часто закінчується зняттям статусів, але іноді вони можуть бути і пригнічені, якщо вікі-спільнота не знаходить аргументи революціонерів гідними, або адміністратору вдається мирно домовитися з незадоволеними. Іншим різновидом великого конфлікту є вілворінг — наявності серйозних розбіжностей між різними адміністраторами проєкту. Так само як і революції, вілворінг може стати причиною зняття статусів або відходів ряду адміністраторів з проєкту. Іноді також можуть мати місце так звані міжвікійні конфлікти — ворожнеча між відразу кількома вікі, яка може перерости в справжню війну вікі-проєктів (утім, такі ситуації дуже рідкісні).

Усунення конфлікту Редагувати

Універсального способу усунення конфлікту не існує, оскільки кожний конфлікт в своєму роді унікальний. Те, наскільки легко усунути його, залежить від масштабу і тривалого конфлікту, кількості конфліктних та ступінь їх агресії (наприклад, якщо в конфлікті беруть участь радикально налаштовані користувачі, які не реагують на жодні прохання і аргументи, його усунути досить складно; якщо ж користувачі навпаки налаштовані дійти до консесусу, розібрати суперечну ситуацію буде простіше).

Найчастіше усунення напруженої ситуації на вікі лягає на плечі локального адміністратора (або адміністраторів), але в деяких випадках конфлікт можуть врегулювати і хтось із звичайних користувачів. Якщо на вікі, де стався конфлікт, відсутня адміністрація, або ж вона сама залучена до конфлікту, для його розв’язання може знадобитися втручання помічників або співробітників Фандому.

Загальні дії, які звичайно вимагаються від особи, що бажає припинити конфлікт, такі:

  • Мирні переговори з конфліктуючими та спроби заспокоїти їх (рекомендується застосовувати в першу чергу);
  • Організація мирних обговорень або інших заходів, покликаних довести спірне питання, через який почався конфлікт, до консесусу;
  • Введення заборон на будь-які агресивні дії, образи, погрози тощо;
  • Попередження агресивно налаштованим користувачам;
  • Блокування та зняття статусів з порушників (рекомендується застосовувати тільки в крайніх випадках);
  • В особливо важких випадках рекомендується також залучення до дозволу конфлікту помічників або співробітників Фандому.

Водночас іноді конфлікт може припинитися і сам по собі. Це більш характерно для дрібних розбіжностей, але іноді трапляється і в більших конфліктах. Частіше всього це відбувається, коли одна зі сторін конфлікту все ж поступається іншій і погоджується з її думкою, або ж обидві сторони приносять один одному вибачення і доходять до консенсусу. Також можливою причиною саморозв’язання конфлікту може бути втрата інтересу однієї або обох сторін до конфлікту.

Як рекомендується вести себе під час конфлікту Редагувати

Загалом, будь-який конфлікт підриває нерви всіх його користувачів, які замість корисного внеску починають займатися перепалками один з одним, що також йде в мінус усій вікі, адже вона перестає розвиватися. З цієї причини рекомендується не конфліктувати взагалі ні з ким і намагатися спілкуватися з усіма користувачами адекватно, завжди намагатися домовитися з ними і ніколи не переходити на образи. Якщо ви помічаєте, що на вашій вікі трапився конфлікт, краще просто ігноруйте його і надайте його дозвіл адміністрації.

Якщо ви все ж не можете обійти конфлікт стороною, або ж він сам виник навколо вас, усе одно намагайтеся дотримуватися пристойності і до останнього не доводьте протиріччя до «точки кипіння» — спробуйте помирится зі своїми суперниками або домовтесь з ними. Пам’ятайте, що за порушення під час конфліктів можна потім отримати блокування або попередження. Ніколи не переходьте до радикальних методів ведення боротьби (наприклад, вандалізму, написання образливих статей тощо), навіть якщо ними займаються ваші опоненти по конфлікту. Найкращий спосіб покарати таких порушників — не відповідати їм тим самим, а звернутися до адміністратора, який має право видати порушникам блокування. В іншому випадку, якщо адміністратор з якихось причин не може вам відповісти, він сам належить до цих порушників, або на вікі зовсім немає адміністраторів, зверніться до співробітників.