Засновник — користувач, що створив вікі-проєкт. Завжди автоматично отримує прапори адміністратора і бюрократа, хоча згодом може їх позбавитися.

Технічний аспект[ред. | ред. код]

Найперші проєкти створювалися співробітниками за запитом, тому в їх випадку можна говорити про двох засновниках: фактичному — користувача, який залишив запит, — і технічному — співробітника, який виконав запит. Наприклад, російська The Elder Scrolls Wiki була заснована співробітницею Angela за запитом W-Norvan’а. Як правило, технічний засновник негайно видавав фактичному прапори адміністратора і бюрократа, хоча відомі й не цілком з’ясовані виключення — наприклад, на найпершому російськомовному проєкті, Нижегородском топонимическом словаре, фактичний засновник так і залишився без додаткових прав.

У 2008 році на Фандомі з’явився загальнодоступний інструмент «створення вікі», завдяки чому ролі фактичного і технічного засновника поєднувалися у одній особі. З тих пір будь-який користувач може без зайвої допомоги відкрити на гостингу свій проєкт, відразу з повним доступом до всіх функцій.

Засновник як статус[ред. | ред. код]

На старій платформі засновники (починаючи з виходу скіна Oasis) відмічалися спеціальною плашкою в глобальному профайлі, через що ця роль нерідко розглядався як своєрідний технічний статус.

З переходом на єдину платформу, описувана можливість зникла, що поставило під сумнів виправданість такої класифікації. Наразі єдиним технічним позначенням засновника залишається золотий значок, і то лише на тих вікі, де підключенні досягнення. Крім того, засновника можна обчислити як єдиного користувача, у якого є або були прапори адміністратора і бюрократа, але якому їх ніхто не привласнив.

Соціальний аспект[ред. | ред. код]

Досягнення, яке отримує засновник на вікі

В ідеалі засновник — це звичайний адміністратор, який лише задає початкові основи вікі-проєкту, наприклад його тему, оформлення і правила. Його статус є лише формальністю і технічно виділяється лише табличкою «Засновник» у профайлі. Проте, на деяких вікі засновник може стати диктатором, вважаючи себе головним користувачем — у такому випадку він може бути позбавлений прав адміністратора і бюрократа у підсумку революції інших користувачів.

Досить часто засновник може покинуту створену ним вікі: або через лінь, або через те, що йому не вдається зробити її популярною. Внаслідок, однак, він може повернутися, коли вирішить продовжити роботу над проєктом або коли проєкт розвинуть інші користувачі. І все ж повернення покинутого вікі засновника є рідкісним явищем. Вікі-проєкти, покинуті засновником, зазвичай так і залишаються у забутті, хоча відомі випадки, коли їх знаходити і піднімали інші користувачі. Коли користувачі починаються її відновлювати, вони можуть попросити помічників зняти статуси з неактивного засновника.

У рідких випадках вікі-проєкти засновуються помічниками або співробітниками. Вони не мають глибокої прихильності до своїх дітищ і з готовністю передають їх активними користувачами, якщо такі з’являються.

Засновник може власноручно зняти з себе статуси, наприклад:

  • Якщо з’явилися інші активні і компетентні адміністратори і користувачі, а він сам уже не відчуває бажання займатися проєктом.
  • Якщо у користувача немає бажаності займатися проєктом із тих чи інших причин.

Цікаві факти[ред. | ред. код]

  • Безліч великих вікі були покинуті засновниками ще на початкових стадіях, наприклад The Elder Scrolls Wiki, The Sims Wiki, Ведьмак Вики, Террария Вики.