FANDOM

У цій статті зібрані найвідоміші фобії, хвороби і недуги, що пов’язані з працею на вікі. Усі вони вражають в основному незміцнілі вікі-організми, але часто мають досить серйозні послідовності. Дієвих методів вакцинації та прогнозу в більшості випадків не існують: захворювання безпосередньо вражає нервову систему без посередників (хоча зустрічаються і переносники).

Часом зустрічаються ситуації, коли користувачі заради забави імітують розлад. Але це не робить останнє менш реальними: можливо, ви просто ще не стикалися з серйозними випадками.

Залежності Редагувати

Вікі-голізм Редагувати

Одне з найпоширеніших захворювань. Користувач настільки сильно прив’язаний до вікі, що фактично не може без неї жити. Симптоми: велика кількість редагувань, постійний онлайн. Можлива симпатія до вікі-технологій/неприязнь до менш функціональним сайтам. В особливо важких випадках спостерігається відрив від реального життя.

З тієї чи іншої міри, вікі-голізмом страждають практично усі користувачі. лікується залежність вікі-відпусткою.

Адміністративні відхилення Редагувати

Запалення адміністративної совісті Редагувати

Скорочено адмініт.

У того, хто впивається вікі-владою (симптоми можуть виникнути задовго до отримання прав), формується так званий адміністративний захват: хворий вважає, що виданий йому спільнотою статус дозволяє рефлекторно визначати правих і неправих у будь-якому конфлікті, і нещадно карати «винних».

У підсумку адміністратор перестає усвідомлювати свої істинні функції і переходити до зловживань різної ступені тяжкості, нехай це:

  • несправедливі блокування неугодних користувачів або умисне заподіяння їм перешкод будь-якими іншими способами (необґрунтовані видалення статей, критика, нападки, погрози);
  • вікі-цензура, що виражаються у видаленні неприємних повідомлень та текстів;
  • самовільні (диктаторські) призначення та зняття зі статусів;
  • створення специфічних правил (направлених на користь собі, не спільноті);
  • прийняття важливих для вікі рішень без рахунку інших думок (всупереч їх думок);
  • всіляки спроби підкреслити, встановити на законодавчий рівень важливість своєї особистості, своєї переваги над звичайними користувачами.

Характерною особливістю є усвідомлення хворим надмірного характеру своїх дій у сполученні з непохитною впевненістю, що необхідно для вікі-проєкту.

Лікується переосмисленням своїх прав і обов’язків або голосуванням та наступним зняттям статусу.

Синдром кухаря Редагувати

Назва відбувається від байки І. А. Крилова «Кіт і Кухар».

Повна протилежність адмініту (іноді виникає як побічний ефект у у тих, хто перехворів ним): користувач свідомо нехтує розширеними правами зі страху образити, поступити неправильно, небажання взяти на себе відповідальність.

Найяскравіше відхилення проявляється при вирішенні міжусобних конфліктів і в інцидентах з порушниками, коли хворий до останнього відмовляється застосовувати блокування, намагаючись обійтися словесними попередженнями (у важких випадках уникають навіть їх).

У багатьох ситуаціях мирні переговори і м’які, неагрессивні попередження дійсно виявляються найефективнішими, ніж проявів грубої сили і надмірно суворих покарань. Тривогу треба бити тільки у тому випадку, якщо адміністратор розглядає даний метод рішення проблем як єдиний можливий, і застосовує його навіть за відношень до очевидних деструктівістам, чия діяльність приносить вікі мінімальну користь.

Синдроми Редагувати

Лінивий синдром Редагувати

Головний симптом — створення коротких, часто малоінформативних статей без наступного доповнення. Характерний для новачків, часто пов’язаний з недоліком володінням вікі-редагування. Хворістю вважається випадок, коли користувач веде себе нав’язливо (переносить обов’язок доопрацювання статті на інших). Подібне відношення (а також жахливе оформлення зародка статті) часто дратує адміністраторів і вікі-голіків.

Тим не менш, зустрічаються й досвідчені користувачі, що страждають подібним захворюванням, — вікі, на яких вони вносять внесок, часто відрізняється великою кількістю напівпорожніх сторінок низької якості. Їх створення пояснюється бажанням збільшити загальну кількість статей (злоякісний считіт).

Профілактика: ознайомлення користувачів із змістом, пристроєм, методами роботи на певній вікі, прищеплення вікі-грамотності. Блокування та інші види лікування часто смертельні.

Синдром опозиціонера Редагувати

Не плутати із ситуаціями, коли підняття питання про зняття/блокування когось з адміністраторів для для користувача вимушеним заходом і робиться їм тільки для усунення реального порушника.

Також відомий як синдром нарконтролера.

Хворий вважає своїм обов’язком відстоювати права звичайних користувачів, будучи впевненим у некомпетентності адміністраторів і/чи інших користувачів зі статусами. Адміністрація розглядається як диктаторський уряд, а сам хворий — як опозиціонер, борець за справедливість тощо. Будь-які блокування, видалення статей піддаються критиці; будь-які невірні або, які здаються хворому невірними діями адміністраторів, у тому випадку здійснені у далекому майбутньому, позначаються як порушення. Будь-яким обговоренням, що стосується тільки адміністраторів або вирішенню спірних питань, для яких потрібні адміністратори, виявляється надмірна увага. Звичайно синдром є прихованим, але можливі й важкі захворювання: у такому випадку влаштовуються спроби революції, адміністратори номінуються на зняття, подаються скарги помічникам Фандому; саме поняття «адміністратор» на будь-якій вікі для хворого починає асоціюватися зі злом. Праця на вікі перетворюється у гру в благородного розбійника, що допомагає «бідним» (користувачам з блокуванням або конфліктами з адміністрацією).

Причиною може бути невдалий досвід спільноті з кимось з адміністраторів, наприклад видалення будь-якої статті (статей) хворого, короткострокові блокування, попередження, відмови в наданні статусу адміністратора або навіть просто відкидання запропонованої ним ідеї. Однак часто синдром вікі-опозиціонера виникає і зовсім без усіляких причин, просто виходячи із спостережень за взаємодією адміністраторів з якимось користувачем або бажання влаштувати конфлікт.

Діяльність хворого таким синдромом часто закінчується блокуванням, однак це тільки посилює захворювання, підтверджуючи думку користувача про некомпетентності адміністраторів. Дієвими видами лікування є дружні переговори і перехід на дружні відношення з адміністрацією, у деяких випадках допустимо присвоєння найболючішого статусу.

Синдром черепахи Редагувати

Найчастіше спостерігається у бувалих адміністраторів і користувачів. Виражається у відторгненні усіх/більшості пропонованих нововведень. Загальні ознаки: категоричність (стислість і нерозгорнення) обґрунтувань, акцент на власній думці (я/моя/мені), ігнорування обґрунтувань і потреб спільноти, небажання брати участь в обговореннях. У крайніх випадках черепаха може перейти в наступ — спробувати задавити опонента власною масою (репутацією), зробивши акцент на недосвідченість (жовторотого) користувача. Або іншим способом перейти на особистості/сприяти закриттю обговорення.

Виявити черепаху нескладно. Досить просто проаналізувати кілька повідомлень на предмет відношення до ідеї. Якщо неприйняття стійке і нав’язливе — перед вами активна черепаха. Лікування полягає у поверненні сил для кооперування і творення. При їх недоліку — ізоляція.

Синдром модника Редагувати

Як правило, користувачі намагаються притримуватися більш-менш єдиного іміджу на вікі-проєктах. Користувач, що страждає синдромом модника, не може визначитися з іміджем або свідомо залучає до себе уваги, з невиправданою регулярністю переробляючи оформлення профайлів, оновлюючи аватари і/чи інші персоналізовані елементи, на зразок, підписи у чаті. При важкій формі протікання хвороби можлива також періодична зміна нікнеймів, а оскільки за правилами хостингу нікнейм дозволено змінювати тільки один раз, то і акаунтів може бути більше.

Небезпеки для оточених хворий не надає, однак взаємодія з ним може бути утруднено через те, що постійна зміна способу ускладнює ідентифікацію особистості.

Манії Редагувати

Манія вікі-величі Редагувати

Хворий розглядає себе як найважливішого/головного/кращого користувача свого вікі-проєкту.

У деяких випадках хворий має позитивний ефект, мотивуючи користувача писати якісні статті та вносити корисний внесок, щоб довести свою перевагу, але часто виникають такі синдроми:

  • Діяльність інших користувачів розглядається як незначна, їх навички та досягнення сильно зменшуються.
  • Будь-які якісні редагування, користувачі з великою кількістю редагувань, відомі користувачі зі статусами викликають глибоку заздрість (в особливо важких випадках переходить у образи).
  • Думка самого себе стає найважливішим, ніж думка інших користувачів, а часто хворий розглядає його як єдине допустиме.
  • Будь-які спроби висловлювання протилежної думки, непокори, відмови, неприйняття запропонованої ідеї, що розглядаються як глибока образа і викликає негативну реакцію.

Ті, що страждають манією вікі-величі, адміністрація знаходиться у зоні риску захворювання адміністративним захопленням, адмінітом і синдромом вікі-черепахи. Звичайні користувачі можуть бути піддані синдрому опозиціонера, вважаючи, що адміністратори не поважають їх «правильну» думку та ідеї.

Значкоманія Редагувати

Значкоманія (загальновідома як ачівкоманія), також статпад — досить поширена у світі вікі-хвороба. Той, хто страждає, часто робить масу безглуздих редагувань тільки заради отримання досягнень. Існують 2 загальні види активності, властивих даному виду розлади:

  • накопичування кількості редагувань через множинні дрібні/нічого не змінюючі/відкочуючі себе редагування в одній/декількох статтях;
  • щоденні редагування (звичайно у своєму профайлі) з метою отримання золотої/платинової медалі за постійний внесок.

Значкоманію легко побороти, але важко вилікувати у зв’язку з тим, що для хворого його порожня діяльність немає сенсу. Звичайно користувачу прямим текстом повідомляється діагноз і попереджають про можливе блокування. Можливе і пряме нетривале блокування, якщо не спостерігається корисного внеску. Однак, це не гарантує вилікування.

Редиректоманія Редагувати

Користувачі, що страждають редиректоманією, намагаються постійно створювати купу, часом зовсім непотрібних перенаправлень. Взагалі, ця недуга не приносить великої шкоди, хіба що забиває лічильник редагувань.

Єдиний спосіб вилікувати редиректомана — перенаправити його сили у інше русло, запропонував зайнятися необхідною в даний момент і корисною вікі-діяльністю (можливо, направити в інший проєкт).

Категоріманія Редагувати

Звичайно нетривале захворювання, симптомом є створення/додання великої кількості безглуздих категорій. Хворий таким чином звичайно прагне заповнити порожнечу в кінці сторінки, збільшуючи кількість категорій до приємних оку 4-5 (у важких випадках створюються всі можливі). У зоні риску новачки з зароджених вікі-проєктів, а також користувачі, які тільки ознайомилися з цієї довідкою.

Лікування стандартне — постановка діагнозу, повідомлення хворого, оздоровча вікі-діяльність. У складних випадках — профілактичне блокування.

Оверквотінг Редагувати

у перекладі — зайве цитування

Найчастіше призводить до утворення цитат-матрьошок, або просто великих повідомлень за обсягом.
Варто зазначити, що цитування найчастіше дійсно необхідно:

  • якщо у темі утворилося кілька паралельних ідей/обговорень — щоб обмежити повідомлення;
  • коли користувач відповідає на питання/повідомлення іншого, цитування дозволяє поєднати питання і відповіді у одному повідомленні, навіть якщо воно передує відповіді:
    • іншими словами, повідомлення може містити цитату або кілька, але з мінімум вкладених і тільки необхідним для відповіді текстом, а не усіх підряд.

У більшості випадків, повторювані стіни тексту лише створюють незручність для читачів, тоді як можуть абсолютно не заважати користувачам обговорення. Щоб цього не відбувалося, намагайтесь скорочувати цитати, обривати наскрізні, а також іншими шляхами посилатися на чужі повідомлення:

  • звернутися безпосередньо до користувача;
  • створити «порожню» (з повністю видаленим змістом) цитату, що створить у правому-верхньому куту повідомлення посилання на цитований без додавання тексту повідомлення;
  • прибрати інші вкладені цитати (або частину тексту, якщо мова йде про цитування одного великого повідомлення), залишив тільки ту частину, на яку, безпосередньо, йде відповідь;
  • власноручно створити посилання на потрібне повідомлення у форматі «Тема:номер_теми#номер_повідомлення».

Плашкоманія Редагувати

Захворювання, хворі які критично відносяться до багатьох статей. Дуже люблять додавати у них такі шаблонів, як «Stub», «Оновити», «Дописати» тощо. Таке захворювання не приносить вікі багато бід, але може викликати у інших користувачів відповідну реакцію, т. зв. плашкофобію.

Емптівікіманія Редагувати

Небезпечна хвороба, ті хто страждають, регулярно створюють величезну кількість порожніх вікі (іноді з незрозумілими назвами), на яких у підсумку або не здійснюються жодного редагування, або здійснюються декілька, та відразу покидають вікі. Хвороба зазвичай викликана бажанням створити власний проєкт, але недостатнім розумінням того, які обов’язки це покладає і в якій тематиці хворий має достатні знання, щоб йому було цікаво працювати на новому вікі-сайті на постійній основі.

Щоб вилікувати емптівікімана, треба або направити його працювати і допомагати на наявному проєкті, або допомогти йому розібратися зі своїм (якщо ваші можливості та вміння зможуть з цим впоратися).

Вікі-сутяжництво Редагувати

Також відома як скаргоманія.

Полягає у використанні скарг адміністраторам, як засіб боротьби з небажаними користувачами. При виникненні спірної ситуації, якщо інший користувач висловлює протилежну думку, що не погоджується з чимось, надмірно грубо критикує, відкочує редагування хворого або сам вставляє спірний контент, і замість того, щоб завести з таким користувачем конструктивну розмову, хворий залучає до справи адміністратора.

При цьому скарги звичайно подаються з повною серйозністю і з детальним описом усіх порушень, хоча на практиці інцидент може бути дуже простим і вирішуватися мирними переговорами. При наявності на вікі правил, хворий може включити у скаргу і їх, але правила в його розумінні — не встановлені спільнотою принципи для більш зручної і правильної роботи на вікі-проєкті, а кошти для можливості звинуватити в чомусь іншого користувача і/чи виправдати при цьому власну деструктивну діяльність (правила тлумачаться невірно: або надмірно буквально, або ж, навпаки, хворий знаходить в них якийсь неіснуючий «підтекст»). В особливо важких випадках скарги можуть подаватися також помічникам та співробітникам Фандому.

Причина сутяжничества може бути і досить благородною, полягаючи в боязні/небажанні вплутуватися в конфлікти, але частіше воно використовується навпаки, з метою створення суперечок і складанні у адміністраторів поганої думки про певних користувачів. Для лікування треба пояснити хворому, що відразу ж кидатися подавати скарги не завжди доречно, і навчитися вести конструктивний діалог з іншими користувачами.

Запалення счітательної залози Редагувати

Також відомо як счітит або каунтіт. Хворий замість внесення якісного внеску займається постійною аналітикою, вивченням сторінок власного внеску і лічильнику редагувань та їх порівняння з внеском інших користувачів, аналізом кількості статей на вікі-проєкті та порівнянням з іншими.

У доброякісній формі счітит небезпечний хіба що порожною витратою часу і може навіть бути стимулом для збільшення активності, підвищення кількості редагувань, написаних статей тощо. Однак в окремих випадках, хворий може перейти від нормального внеску до статпаду, створенню коротких статей і дурним редагуванням з метою підвищення загальної кількості редагувань, активності або якогось іншого показника; можуть створювати цілі сторінки, що містять ту чи іншу статистику з числами. Окремим різновидом запалення є так званий «метааріфмоз» — прагнення обігнати за кількістю статей інші вікі-проєкти на ту саму тему на інших мовах/схожі теми.

Можливими ліками є залучення користувача до написання статей, пояснення принципу «якість краще кількості».

Фобії Редагувати

Анонімофобія Редагувати

Виражається в упередженому ставленні до анонімів. Може бути викликано неприємним досвідом спілкування з якимсь анонімним користувачем (користувачами), або приватними актами вандалізму/інших порушень з боку анонімів на вікі хворобого.

Для хворих характерні такі симптоми:

  • Думка про усіх анонімів як про наявних вандалів/флудерів/порушників.
  • Небажання спілкуватися з анонімами, у важких випадках — образи у їх адресу.
  • Якщо хворий — адміністратор, можливі більш строгі покарання до анонімів за порівнянням із зареєстрованими користувачами, безпричинні блокування тощо.

На вікі, де адміністратори є анонімофобами, часто може бути вимкнено анонімне редагування (не плутати із випадками, коли відключення є вимушеним заходом, наприклад, при надмірних проблем з вандалізмом).

Лікувати хворобу складно, єдиним можливим ліком може бути роз’яснення користі анонімів на вікі, або постійну/тривалу спільноту з адекватними представниками анонімних користувачів.

Фічефобії Редагувати

Виражаються в неприязні/уникненні Wiki Features та інших розширень. Зустрічаються повсюдно: як у середовищі адміністраторів (що може привести до їх повного/часткового відключення на вікі), так і серед звичайних користувачів. Загальні фобії:

  • коментарів (каменем спотикання є грамотність і глибина залишених повідомлень — чужі посили і думки часто сприймається різко, саме їх існування поруч зі статтею вважається неприпустимим);
  • чату та спілкування у ньому (звичайно виникає у нових користувачів, що що зазнають труднощів при потраплянні у колектив; також спостерігається і у деяких активних редагувальників, що повністю ігнорують розширення);
  • блогів/форуму/стін обговорень (звичайно засноване на негативному поданні як про «порожню малокорисну діяльність» у зв’язку з невдалим досвідом/невмінням вести конструктивне спілкування і справлятися з флудерами/хейтерами/тролями без хворобливої реакції; зустрічається також у користувачів, що застали старий форум і сторінки обговорення — в силу звички багато хто вважає змінені розширення незручними):
    • в особливо важких випадках проявляється повне відторгнення з відкритим висловленням своєї неприязні (випадки, коли користувач просто надає перевагу старим стінам обговорень/скінам/не любить сидіти в чаті, що до цього не відносяться);
  • досягнень (часто пов’язано з неприйняттям явищем значкоманії).

Для вилікування потрібно: по-перше, пояснити, що Wiki Features приносить користь; по-друге, дати поради про те, як правильно себе вести і реагувати, щоб не створювати неприємних ситуацій.