FANDOM

Вікі-рецесія — стан вікі-проєкту, відповідне клінічної смерті. Як правило, виникає при невдалому результаті вікістагнації, коли проєкт остаточно втрачає активних авторів, втрачає перегляди і надовго випадає з активної фази.

Проєкти у стані рецесії звуться занедбаними, або зерумпроєктами.

Опис Редагувати

Вікірецесія2

Порожній список нових статей на вікі в стані рецесії

Стан у проєкті при вікірецесії відповідний повному запустінню та характеризується малою кількістю редакторів, а часто і зовсім їхньою повною відсутністю. Якщо користувачі і з’являються, то, як правило, усі їх дії незначні, і такі користувачі дуже швидко зникають. В цілому, на занедбаних вікі порою може взагалі нічого не відбуватися по декілька місяців. Адміністратори на таких вікі майже завжди неактивні або з’являються вкрай рідко, що тягне за собою повну анархію — низькоякісні статті більше не вилучаються, порушення не припиняються, а вандальні редагування не відкочуються.

Відсутність редакторів тягне за собою і відсутність читачів, які, не знаходять у статтях актуального контенту (оскільки статті ніхто не оновлює) і виявляючи вандальні статті, які довго не залишаються на вікі. Місця у рейтингу WAM при вікірецесії або відсутні, або дуже низькі.

Різновиди Редагувати

За степенем занедбаності вікі-проєкту рецесії можна розділити на три типи:

  • Повна — повне забуття проєкту, коли не тільки звичайні користувачі, але й вандали його не редагують.
  • Вандальна — забуття проєкту, коли редагування роблять тільки випадкові відвідувачі і вандали.
  • Часткова — проєкт практично забутий, але на ньому є один-два постійних користувачів, які тільки на час можуть трохи підняти вікі-проєкт.

Тип рецесії може змінюватись як в кращу, так і в гіршу сторону. Якщо на проєкті продовжується регрес, то останні користувачі можуть піти, і тоді часткова занедбаність переросте у повну. Якщо ж навпаки на проєкти у повної рецесії з’являються нові користувачі, постійно стан проєкту покращується. Іноді така вікі навіть може заново піднятися наверх за рахунок вікіпідйому, але таке буває досить рідко і звичайно вимагає великих зусиль зі сторони користувачів, що бажають відновити занедбаний вікі-сайт.

Причини Редагувати

Часто вікірецесії виникають вже на ранніх стадіях розвитку проєкту, коли її спільнота ще слабка (або зовсім відсутня) і увесь сайт тримається на одному чи декількох ключових користувачів, при зникненні яких всілякі шанси на подальший успіх втрачається. Тим не менш, до такого стану може дійти і великий проєкт.

Як будь-яке явище, вікірецесія має свої причини, які можна розділити на декілька типів:

  • Досягнення «стелі» — одне з найважливіших причин, коли вікі за тематикою перестає розвиватися. Це означає, що за тематикою вікі написати вже практично нічого — все вже написано іншими активними авторами. Тим не менш, у такій ситуації впадіння у вікірецесію зовсім необов’язково; якщо тема як і раніше залишається популярною, навіть незважаючи на рідку появу нового контенту, проєкт може залишитися в нормальному стані.
  • Втрата інтересу до тематики проєкту — якщо тема проєкту з якихось причин перестає бути актуальною (наприклад, закінчується серіал, ігри більше не випускаються тощо), звичайно починається масовий відхід читачів та активних редакторів, навіть якщо не усі теми ще не освітлені у статтях.
  • Відхід користувачів — часто така подія передує подальше запустіння проєкту, що може бути пов’язано або з розбіжностями в співтоваристві, або з досягненням стелі. Щоб боротися проти такого, потрібно рекламувати вікі тим чи іншим чином, наприклад, заказувати банери на центральній вікі. Найбільш небезпечним є відхід адміністраторів, який може привести до поступового погіршення якості проєкту, як наслідок, зменшення і звичайних користувачів разом з читачами.
  • Довгі вікі-відпустки — часто буває так, що ключові користувачі відходять на довгий час з вікі, але потім деякі з них знову з’являються і створюють новий вікіпідйом.
  • Більш успішний конкурент — у деяких вікі може бути вікі-проєкт-конкурент (не завжди на Фандомі) зі схожою тематикою, який перетягує користувачів до себе.