FANDOM

Вікі-влада — згідно теорії про вікі-владу, можливість керувати вікі-проєктом, наявна у однієї особи або групи осіб.

Теорія підтверджує, що, оскільки вікі-проєкт є спільнотою з деякими ознаками Політичної Освіти (держави) і члени цієї спільноти офіційно розділені по технічним статусам, в ньому завжди існує соціальне розшарування, побічно або безпосередньо сприяє формуванню соціальних ролей і в тому числі ролі правителя. У залежності від можливостей отримання цієї ролі і методів її володарів прихильники теорії виділяють кілька форм вікі-влади (вікі-будівель), про які й йде мова у цій статті.

Диктатура Редагувати

Диктатура — лад, при якому уся повнота влади належить або одній людині (диктатору), або групі осіб, що редагують. Усі чи більшість важливих рішень по вики приймається без урахування думок інших, в першу чергу звичайних користувачів без статусів.

При цьому диктатором може бути як одна людина — у такому випадку це, як правило, засновник чи бюрократ, — так і увесь адміністративний склад. Зустрічаються і особливі випадки, коли частина адміністратори мають більш високий соціальний статус, ніж інша, або ж коли до диктатури залучаються впливові користувачів без статусів. Для диктатури характерні такі ознаки:

  • Диктатор (диктатори) вирішують усі спірні питання за змістом статей, оформлення проєкту або діям користувачів одноосібно, дозволяє собі мимовільно змінювати правила. Думка незгодних (т. н. вікіопозиції), якщо такі з’являються, ігнорується або піддається придушення.
  • Відсутня якась процедура видання статусів. Усі права присвоюються і знімаються виключно диктаторському рішенням. Це може стосуватися не тільки користувачів, але і також статусів статей.
  • Формується культ особистості диктатора. Він отримує різні спеціальні титули, як «Цар», «Імператор», «Повелитель» тощо, особливі таблички, статуси і кольори нікнейму.
  • Проводиться вікі-террор: усі небажані користувачі, які намагаються висловити протилежну точку зору або критикують дії диктатора, виганяються або блокуються за «шкоду проєкту», «образи адміністрації», «подривнічество», «незацікавленість у допомозі» і так далі. Іноді можуть видалятися статті, профайли і повідомлення заблокований.
  • У складних випадках на вікі встановлюється тоталітаризм: з’являється офіційна ідеологія, проводиться пропаганда, діє цензура, забороняється внесок на «ворожих проєктах», спілкування з «шкідливими користувачами» і так далі. Подібне можливе тільки в умовах великої спільноти і при грамотних діях влади — звичайно диктаторські режими більш схильні до авторитаризму.

Успіх залежить насамперед від авторитету диктатора. Якщо він має широку підтримку у спільноті проєкту, то може надовго зберегти влади у своїх руках. Однак найчастіше надмірно радикальні і багато в чому порушують умови використання дії викликають негативну реакцію у опозиційно налаштованих користувачів, що може стати причиною революції, тобто голосування з питання про зняття. Якщо «за» висловлюється явна більшість, помічники мають право позбавити тирана статусів. За межами Фандому ж часто єдиний спосіб боротьби з диктатором — голосування ногами, коли активні користувачі покидають проєкт і створюють новий на ту ж тему.

Якщо диктаторів, що мають аналогічні посади, декілька, да падіння режиму може привести також і виникнення розбіжностей між ними.

Аристократія Редагувати

Аристократія — близький до диктатури лад, при якому не спостерігається її класичні ознаки, однак доступ звичайних користувачів до управління вікі все одно сильно обмежений.

На відміну від адміністраторів-диктаторів, адміністратори-аристократи не ставлять концентрацію влади в своїх руках безпосередньою метою, а скоріше прагнуть до цього інтуїтивно, підсвідомо уникаючи проявів громадянської ініціативи і діалогу зі звичайними користувачами поза суб'єктивно оцінюваних ними норм.

  • Рішення в загальному застосовуються за досягненням консенсусу між адміністраторами (якщо адміністратор тільки один, їм одноосібно). Для адміністраторський обговорень можуть використовуватися як внутрішні засоби хостингу, так і — при т. зв. чатократіі — закриті альтанки в соціальних мережах або месенджерах.
  • Деспотичні рішення нехарактерні, однак можуть мати місце деякі перегини, як то надмірна суворість до редакторів, завищені терміни блокувань або подвійні стандарти при трактуванні схожих ситуацій.
  • Навіть якщо спроби низів втрутитися в прийняття рішень не перетинаються, ніяких умов для появи подібних спроб не створюється або вони створюються рідко (наприклад, коли адміністраторам не вдалося домовитися).
  • Статуси в загальному видаються за принципом кооптації і служать яскраво вираженим соціальним ліфтом, різко піднімає користувача в розряд знаті.
  • Зовнішня політика (відносини з іншими вікі), як правило, не агресивна, оскільки потреби в створенні конкретних ворогів при владі немає.

У природних умовах на більшості вікі формується саме такий режим з поправками на різну ступінь лояльності. Він цілком виправданий, якщо постійний блок активних користувачів ще не сформований або серед наявних мало досвідчених.

Демократія Редагувати

Символ демократії

Вічовий дзвін, символ демократії

Демократія — лад, при якому усі повноцінні користувачі проєкту (вікі-громадяни) незалежно від технічного статусу мають можливість активно впливати на що відбуваються на вікі-процеси.

Демократія підрозділяється на пряму і представницьку і найбільш ефективна на великих поліпроєктах.

Пряма Редагувати

Під прямою демократією у контексті вики мається на увазі рішення важливих питань шляхом обговорень, голосувань (референдумів) чи голосувань-обговорень, створені на форумі, в обговореннях або в межах іншого соціального розширення. При цьому:

  • Щоб уникнути накрутки і участі випадкових осіб доступ до голосування звичайно мають тільки ценз, що проходить за кількістю редагувань, активності чи іншому показнику.
  • Підсумок голосування підводиться а) виходячи з думки більшості; б) у залежності від того, чи був досягнутий кворум (мінімальна кількість голосів «за»); в) якщо це голосування-обговорення — в результаті досягнення консенсусу, загальною домовленістю, компромісу.

Роль адміністраторів при прямій демократії зводиться до боротьби з порушниками, налаштуванню оформлення і допомоги користувачам. Крім того, адміністратори, як найбільш зацікавлені особи, повинні бути готові частіше за інших пропонувати спільноті реформи і виносити їх на голосування, адже в іншому випадку ініціатива низів може виявитися недостатньо активною і проєкт або перейде у стан аристократії/диктатури, або почне стагнувати через відсутність змін.

Пряма демократія без адміністраторів або з присвоєнням статусу адміністратора кожному користувачу приречена на невдачу через неможливість приборкати порушників.

Представницька Редагувати

Представницька демократія

Шарарам Вики — класичний приклад представницької демократії з тими, мають необмежену владу монархом

Представницька демократія передбачає, що адміністратора назначаються не постійно, а на певний термін, і вибираються народним голосуванням, якому може передувати виборча компанія. Після закінчення терміну їх повноваження закінчуються і призначаються нові вибори.

Характерні ознаки:

  • Голосування часто проводяться в кілька турів.
  • Адміністратори мають приблизно ту ж повноту влади, що і при аристократії, однак придушення виборців змушує їх частіше зважати на позицію інших і, можливо, час від часу вирішувати питання у стилі прямої демократії.
  • У випадку невдоволення діями адміністраторів звичайні користувачі мають право почати рокош, тобто голосування про дострокове зняття.
  • Взаємодія між адміністраторами може відбуватися різним чином: у вигляді класичних обговорень, за типом парламенту або якось ще. Можливо, що кожен адміністратора займається лише певною сферою або на посаду призначається тільки один кандидат з виборів.
  • На дуже великих проєктах кандидати можуть поєднуватися в партії, виборчі союзи або інші організації.

Думки про доречність представницької демократії на вікі відрізняються крайньою полярністю. Головний її недоліки полягає в тому, що постійне видання та зняття статусів передбачає наявність вищого монарха, який повинен постійно залишатися на посту як гарант стабільної ситуації (інакше не виключено, що деякі відмовляться добровільно залишити посаду після нових виборів).

Охлократія Редагувати

Охлократія

Влада натовпу

Охлократія — форма демократії, заснована на мінливих примхах юрби, що постійно потрапляє під вплив демагогів. Охлократія практично не розглядається як самостійна форма здійснення політичної влади. Але вона істотно доповнює політичні режими, що знаходяться в кризовому або перехідному періоді.

У контексті вікі-проєктів охлократія узстрічається на проєктах, що зловживають інститутами як прямий, так і представницької демократії. Колі на проєкті з’являються кілька сильних лідерів, що маніпулюють думкою мас і знаходяться в конфронтації один з одним, замість переходу від демократії до диктатури чи аристократії проєкт застрягає в охлократії — боротьбі цих лідерів за одноосібну владу. Також охлократія може зустрічатися на проєктах, де сильний лідер (або лідери) при підтримки певної частки корисутвачів оскаржують владу диктатора чи адміністраторів аристократичного ладу.

Характерні ознаки:

  • На проєкті майже безперервно проводяться голосування, референдуми про бани, зняття статусів і призначеннях бажаних/небажаних користувачів. Для голосувань характерна детальна і об'ємна аргументація, мета якої — схилити думку нейтральних користувачів в ту чи іншу сторону.
  • Голосування можуть проводитися на зовнішніх проєктах і з використанням цензів, при цьому, той хто запускає голосування, може змінювати ценз в сторону, більш сприятливу для свого боку.
  • Члени адміністрації призначаються не залежно від реальної корисності для проєкту, а через здатність залучити користувачів на свою сторону.

Анархія Редагувати

Символ анархії

Символ анархії

Анархія — безвладдя; ситуація, коли на вікі немає жодного явного правителя або як мінімум лідера, який міг би прямо або побічно впливати на розвиток проєкту. Такий лад формується у таких випадках:

  • Якщо вікі занедбана адміністраторами (часто). У такому випадку кожен користувач здатний робити все що завгодно, нічиї дії не контролюються навіть при наявності правил. Жоден користувач не має жодних інструментів, ставлять його вище інших, нехай це: блокування, видалення статей та інше. Суперечки, що виникають, потенційно вирішуються тільки шляхом досягнення консенсусу, оскільки в іншому випадку незадоволений все одно може вільно просувати свою точку зору. Подібна вікі-анархія панує в основному на неактивних вікі, які майже не редагуються, — за їх станом можуть слідкувати тільки SOAP. Активні проєкти, як правило, рано чи пізно встають перед необхідністю вибору адміністрації, що внаслідок буде запобігати для управління проєктом або до диктатури, або до аристократії, або до демократії.
  • Якщо на вікі присутні адміністратори, однак їх вплив на вікі слабко (рідко). Це може бути пов’язано з тим, що мало беруть участь у житті проєкту (низькоактивний) або не мають достатнього досвіду, вміння керувати роботою вікі, авторитету. Можливо також, що передбачені дуже лояльні правила, що не конкретизує методи вирішення актуальних спірних питань, які не забороняють конфлікти і роблять шкідників безкарними.
    • Цікавим різновидом анархії є присвоєння статусу адміністратора всім користувачам — щось подібне до великої вандальної атаки практикувалося на розташованому поза Фандомом проєкті Анархопедії.

Кріптократія Редагувати

Кріптократія — найрідкісніший вид влади, коли функції умовного або реального уряду присутні, але їх виконує не діюча адміністрація. В умовах, коли активні адміністратори відсутні або не мають належного авторитету і не здатні самостійно керувати проєктом, роль умовного керівника лягає на звичайного користувача або групу користувачів, думку та дії яких популярні у спільноті (можливо, через наявність дрібних статусів: відкатника, модератора чату, обговорень чи контенту).

Влада кріптократу не міцна і може піддаватися сумніву доти, поки він не стане адміністратором (або шляхом стандартної процедури, або рідше насильно через революцію).

  • Найбільш ефективна кріптократія, коли сірий кардинал, крім звичайних користувачів, має вплив на адміністраторів, тобто може просувати через них власні ідеї. Іноді цього фактору виявляється досить.

Різновидом кріптократії є т. зв. маріонетковий режим, коли вікі формально залежить від іншої і підкоряється волі її адміністраторів. Таке можливо в рамках різних союзів, але зустрічаються рідко.

Сполучення різних форм Редагувати

Не завжди на вікі-проєкті встановлюється одна певна форма вікі-влади: часто адміністратори (рефлекторно або згідно з діючими правилами) сполучаються елементи різних форм, застосовуючи кожен з них у залежності від характеру ситуації.

Можливо безліч таких комбінацій:

  • Аристократія і пряма демократія. Частина питань виноситься на народні голосування, а частина (наприклад, вимагає експертної оцінки) обговорюється тільки на рівні знаті.
  • Диктатура/аристократія і представницька демократія. Звичайні адміністратори визначаються на виборах, проте вищестоящий над ними монарх не обмежений ніякими правилами і схильний приймати деспотичні або не деспотичні, але не враховують думку інших рішень.
  • Диктатура/аристократія/демократія і анархія. Над одними сферами ведеться досить строгий контроль, в інших ж користувачам дозволена розв’язна поведінка. Наприклад: редагування та коментарі активно модерируються, але будь-які покарання за порушення в обговореннях і чаті відсутня.
  • Диктатура/аристократія/демократія і кріптократія. діюча адміністрація має деяку владу, але часто радиться з сірими кардиналами або (при маріонетковому режимі) адміністраторами метрополії.
  • Пряма і представницька демократія. Незважаючи на наявність обраній адміністрації, вона не володіє всією повнотою влади, оскільки частина рішень спільноти стабільно приймається на референдумах.
  • Та інші.